Hentet: https://www.met.no/nyhetsarkiv/kaldeste-november-siden-2010-i-norge

Kaldeste november siden 2010 i Norge
I Norge var november kald og endte 3,5 grader under normalen. Globalt ligger november an til å bli den sjette måneden på rad med rekordhøye temperaturer, med ekstremt høy margin.

De endelige tallene for global gjennomsnittstemperatur i november blir ikke klare før om noen dager, men alt nå ser klimaforskere verden over at temperaturene er oppsiktsvekkende høye.
– Det er veldig uvanlig at det har vært rekordvarmt så mange måneder på rad. Det er helt eksepsjonelt at det er så store sprang fra tidligere rekorder, sier Reidun Gangstø, klimaforsker ved Meteorologisk institutt.
I Norge var derimot måneden kald. Den laveste minimumstemperaturen var -31,8 grader, og ble registrert den 14. november i Kautokeino.
Les hele månedsrapporten her: Været i Norge i november
Kjøligere luftmasser fra nord

På denne tiden av året har det mye å si hvor vinden kommer fra. Kommer vinden fra vest over havet, tar den med seg mild og fuktig luft. Kommer vinden fra øst og nordøst får vi kaldt og tørt vær.
– I november har lavtrykkene i hovedsak beveget seg sør for Skandinavia. Det har gjort at vi har fått vind fra øst med kaldt og tørt vær, sier Jostein Mamen, klimaforsker ved Meteorologisk institutt.
Akkurat hvorfor dette skjedde i november er vanskelig å si, men det er naturlig å tro at isutbredelsen i Arktis spiller en rolle, forklarer Hans Olav Hygen, klimaforsker ved Meteorologisk institutt.
– Når det er så lite is i Arktis som nå, så er det klart at det har konsekvenser globalt. Lite sjøis fører til at det blir mindre kontrast mellom temperaturene i ekvator og polområdene, som igjen kan påvirke hvordan luftmassene beveger seg, sier Hygen.

Akkurat nå er utbredelsen av sjøis i Arktis den 8. laveste siden 1978. Det er mindre is enn vanlig i kystområdene nord for Canada og Alaska, i Barentshavet og østlige Karahavet. I Grønlandshavet er det uvanlig mye is for tiden.
Les mer: Uvanlig mye sjøis i Framstredet
Ekstremt kaldt i nord og svært tørt i vest
Årets november er den 13. kaldeste i måleserien som går tilbake til 1900. I det meste av landet var det «Kaldt» eller «Svært kaldt». I deler av Trøndelag og Nordland var november «Ekstremt kald». For landet som helhet endte måneden 3,5 grader under normalen.
Lufttemperatur
De varmeste stasjonene var:
• Ytterøyane fyr (Kinn, Vestland) 5,9 grader (1,0 grader under normalen)
• Slåtterøy fyr (Bømlo, Vestland) 5,5 grader (1,2 grader under normalen)
• Røvær (Haugesund, Rogaland) og Kvitsøy (Rogaland) 5,3 grader (hhv 1,5 grader og 1,7 grader under normalen)
De kaldeste stasjonene var
• Sihccajavri (Kautokeino, Troms og Finnmark) -12,5 grader (4,6 grader under normalen)
• Kautokeino (Kautokeino, Troms og Finnmark) -12,2 grader (3,8 grader under normalen)
• Karasjok – Markannjarga (Karasjok, Troms og Finnmark) -12,0 grader (3,7 grader under normalen)
Åtte stasjoner fikk ny rekord minimumstemperatur i november, blant annet Vinje og Kragerø i Vestfold og Telemark og Namsskogan i Trøndelag. Se full rekordoversikt i bakerst i månedsrapporten.
Nedbør
Måneden var tørr på Vestlandet, og i Bergen falt det 70 prosent mindre nedbør enn normalt. Men, vi skal ikke lenger tilbake enn til 2019 for å finne en tørrere november i Vestlandets hovedstad.
Landsnedbøren endte på 65 prosent av normalen, og måneden er den 18. tørreste siden 1900.
De våteste stasjonene var
• Arendal brannstasjon II (Arendal, Agder) 250,6 mm (74 prosent mer nedbør enn normalt)
• Bøylefoss (Froland, Agder) 248,2 mm (47 prosent mer nedbør enn normalt)
• Landvik (Grimstad, Agder) 247,5 mm (46 prosent mer nedbør enn normalt)
Gjennomsnittet av største månedsnedbør i november i normalperioden 1991-2020 er 505 mm.
De tørreste stasjonene var
• Saltdal – Nordnes (Saltdal, Nordland) og Skibotn II (Storfjord, Troms og Finnmark) 8,6 mm (hhv 84 prosent og 75 prosent mindre nedbør enn normalt)
• Dividalen II (Målselv, Troms og Finnmark) 9,7 mm (68 prosent mindre nedbør enn normalt)
• Modalen III (Modalen, Vestland) 9,8 mm (97 prosent mindre nedbør enn normalt)
Klassifikasjon av temperatur og nedbør
Fra og med januar 2022 gikk MET over til to måter å beskrive hvordan en måned har vært værmessig. I tillegg til temperaturavvik fra normalen og antall prosent mer/mindre nedbør enn normalt, vil en måned plasseres i én av de fem klassene “svært kald”, “kald”, “normal”, “varm” eller “svært varm”. Tilsvarende kan måneden på grunnlag av nedbøren angis som “svært tørr”, “tørr”, “normal”, “våt” eller “svært våt”. Om observasjonene er utenfor det som ble observert i normalperioden, 1991 – 2020, benyttes klassene for ekstrem. Klassifiseringen kan gjøres både for enkeltstasjoner, fylker/regioner eller for hele landet samlet.
Bak inndelingen i klasser ligger det som i statistikken kalles “persentiler”. De nøyaktige persentil-grensene beregnes fra de 30 årene som utgjør normalperioden. Fra og med 2021 brukes 1991-2020 som normalperiode.
Klasseinndelingen er:
• “Ekstremt kaldt/tørt”: kaldere/tørrere enn det som er observert i hele normalperioden 1991-2020
• “Svært kaldt/tørt”: mellom 0- og 10-persentilene
• “Kaldt/tørt”: mellom 10- og 25-persentilene • “Normalt mild/tørr”: mellom 50- og 75-persentilene • “Normalt kjølig/våt”: mellom 25- og 50-persentilene • “Varmt/vått”: mellom 75- og 90-persentilene
• “Svært varmt/vått”: mellom 90- og 100-persentilen.
• “Ekstremt varmt/vått”: varmere/våtere enn det som er observert i hele normalperioden 1991-2020
Årsaken til at MET innfører denne klassifiseringen er at det er store forskjeller mellom forskjellige steder i landet, for eksempel mellom kyst og innland, når det gjelder hvor store avvik fra normalen som er vanlige. Avviket fra normalen i seg selv sier bare det, men ikke hva som er det vanlige været på et sted. Ved å klassifisere en måned på denne måten ønsker MET gi større klarhet i hva som er vanlig og hva som er mer uvanlig vær.







What i do not realize is actually how you are not actually much more well-liked than you might be now. You are very intelligent. You realize therefore significantly relating to this subject, produced me personally consider it from numerous varied angles. Its like women and men aren’t fascinated unless it’s one thing to accomplish with Lady gaga! Your own stuffs outstanding. Always maintain it up!
I like this post, enjoyed this one regards for putting up. “The universe is not hostile, nor yet is it unfriendly. It is simply indifferent.” by John Andrew Holmes.
It’s actually a great and helpful piece of info. I’m glad that you shared this useful information with us. Please keep us informed like this. Thanks for sharing.
Utterly composed subject matter, Really enjoyed looking through.
I have been surfing online more than three hours today, but I never discovered any interesting article like yours. It is lovely worth enough for me. In my opinion, if all webmasters and bloggers made good content as you probably did, the internet will likely be much more useful than ever before.
Good info. Lucky me I reach on your website by accident, I bookmarked it.
Oh my goodness! a tremendous article dude. Thank you However I’m experiencing issue with ur rss . Don’t know why Unable to subscribe to it. Is there anyone getting an identical rss downside? Anyone who knows kindly respond. Thnkx
I have been checking out some of your stories and i can claim pretty nice stuff. I will surely bookmark your site.
Thankyou for all your efforts that you have put in this. very interesting information.
Just wanna remark on few general things, The website design and style is perfect, the subject matter is real wonderful : D.
I’m not that much of a internet reader to be honest but your blogs really nice, keep it up! I’ll go ahead and bookmark your website to come back down the road. Many thanks
Heya i am for the first time here. I came across this board and I find It truly useful & it helped me out a lot. I hope to give something back and help others like you aided me.
I’m not sure why but this website is loading very slow for me. Is anyone else having this problem or is it a issue on my end? I’ll check back later and see if the problem still exists.
Thanks for sharing excellent informations. Your website is very cool. I am impressed by the details that you have on this web site. It reveals how nicely you understand this subject. Bookmarked this web page, will come back for more articles. You, my friend, ROCK! I found just the info I already searched everywhere and simply could not come across. What a perfect website.
It¦s actually a nice and helpful piece of info. I am satisfied that you shared this helpful information with us. Please stay us informed like this. Thanks for sharing.
I love the efforts you have put in this, appreciate it for all the great content.
Keep functioning ,impressive job!
I am not sure the place you’re getting your info, but good topic. I must spend some time learning much more or figuring out more. Thanks for magnificent information I used to be on the lookout for this information for my mission.
Hello! I just would like to give a huge thumbs up for the great info you have here on this post. I will be coming back to your blog for more soon.
I got what you intend, regards for posting.Woh I am thankful to find this website through google. “I was walking down the street wearing glasses when the prescription ran out.” by Steven Wright.
Woh I enjoy your articles, saved to favorites! .
A formidable share, I simply given this onto a colleague who was doing a little bit analysis on this. And he the truth is bought me breakfast as a result of I found it for him.. smile. So let me reword that: Thnx for the deal with! But yeah Thnkx for spending the time to discuss this, I really feel strongly about it and love studying more on this topic. If attainable, as you grow to be expertise, would you mind updating your blog with more particulars? It’s highly useful for me. Massive thumb up for this blog submit!
It’s hard to find knowledgeable people on this topic, but you sound like you know what you’re talking about! Thanks
It’s really a cool and useful piece of info. I’m glad that you shared this useful information with us. Please stay us up to date like this. Thank you for sharing.
I have been exploring for a little for any high-quality articles or weblog posts on this kind of space . Exploring in Yahoo I eventually stumbled upon this web site. Reading this information So i¦m glad to convey that I’ve a very good uncanny feeling I found out exactly what I needed. I most no doubt will make sure to do not disregard this web site and give it a look on a relentless basis.
I enjoy studying and I think this website got some really utilitarian stuff on it! .
naturally like your web-site but you have to test the spelling on several of your posts. Many of them are rife with spelling problems and I to find it very bothersome to inform the truth then again I will surely come back again.
Its excellent as your other content : D, appreciate it for putting up. “History is a pact between the dead, the living, and the yet unborn.” by Edmund Burke.
hello there and thank you for your information – I’ve certainly picked up something new from right here. I did however expertise some technical points using this web site, as I experienced to reload the web site many times previous to I could get it to load correctly. I had been wondering if your web hosting is OK? Not that I’m complaining, but slow loading instances times will very frequently affect your placement in google and can damage your high-quality score if advertising and marketing with Adwords. Well I’m adding this RSS to my e-mail and can look out for a lot more of your respective exciting content. Ensure that you update this again very soon..
Some times its a pain in the ass to read what website owners wrote but this site is rattling user genial! .
Great work! This is the type of info that should be shared around the web. Shame on Google for not positioning this post higher! Come on over and visit my site . Thanks =)
My brother recommended I might like this web site. He was entirely right. This post actually made my day. You can not imagine simply how much time I had spent for this info! Thanks!
Some genuinely excellent content on this internet site, thank you for contribution. “A conservative is a man who sits and thinks, mostly sits.” by Woodrow Wilson.
It?s really a nice and useful piece of info. I am glad that you shared this useful information with us. Please keep us informed like this. Thank you for sharing.
I have noticed that service fees for on-line degree gurus tend to be a great value. For example a full College Degree in Communication from The University of Phoenix Online consists of 60 credits with $515/credit or $30,900. Also American Intercontinental University Online makes available Bachelors of Business Administration with a full course element of 180 units and a tuition fee of $30,560. Online studying has made taking your education much simpler because you may earn the degree in the comfort of your home and when you finish from work. Thanks for other tips I’ve learned from your web site.