Hentet: https://klimarealistene.com/klimaloven-en-forhastet-lov/
Klimaloven – en forhastet lov ?
Forfattet av sivilingeniør Ivar Sætre, opprinnelig som en kronikk til Stavanger Aftenblad, men refusert der.
Kronikken som publiseres her etter avtale med forfatteren, stiller store spørsmålstegn ved den norske klimaloven. Bør den fjernes?
Klimautvalget ble oppnevnt 13.august 2021, og leverte sin rapport 27.oktober 2023. Mandatet var «å gjere ei heilskapleg utgreiing av dei vegvala Noreg står overfor for å nå klimamålet i 2050, og vise korleis Noreg kan bli eit lågutsleppssamfunn i 2050, på ein mest mogleg kostnadseffektiv måte».
Utvalgets mandat var basert på Klimaloven av 16.juni 2017 (endret 18.juni 2021), opprettet av Solberg-regjeringen for å «oppfylle» Parisavtalen av 2015. I den opprinnelige loven skulle Norges utslipp av CO2 reduseres med 40% fra 1990 til 2030, men økt til minst 50% i 2020. I 2050 skal utslipp av CO2 reduseres med 90-95%. Alle disse mål er antakelig helt urealistiske.
Klimautvalgets rapport er et fyldig dokument på nesten 300 sider, supplert av enda fyldigere vedlegg og støttedokument. Man kan lure på hvor mange som leser alt dette, ut over en liten gruppe byråkrater.
Grunnlaget for Paris-avtalen er en frykt for at utslipp av menneskeskapt CO2 vil føre til en global oppvarming som kan ødelegge grunnlaget for livet på Jorda. Dette er ikke bevist, og det kan hevdes at problemet er politisk bestemt. Det underbygges av mange uttalelser av talspersoner fra FN-systemet (IPCC), som Ottmar Edenhofer, en tidligere leder i IPCC, fra 2010: «Man må fri seg fra illusjonen om at internasjonal klimapolitikk er det samme som miljøpolitikk. I stedet dreier politikk om klimaendringer seg om hvordan vi faktisk omfordeler verdens rikdom». Det er klar tale.

Det har hele tiden vært motstand, i all hovedsak fra naturvitenskapelig hold, mot at teorien om CO2s virkning på den globale temperaturen er korrekt. Det er enighet om at CO2 er en klimagass, men det meste av oppvarmingen har allerede skjedd. Solinnstrålingen grunnet CO2 har til nå økt fra ca. 240 til 260 W/m2. Fra dagens CO2-innhold (420 ppm) vil en dobling føre til at oppvarmingen øker til ca. 263 W/m2. Økt temperatur grunnet dette er anslått til 0,5-0,8 grader C. De som hevder at det vil føre til en skadelig oppvarming, med økninger på 3-5 grader, støtter seg til modeller og forskjellige typer av tilbakekobling. Det er ikke bevist, og mange hevder endatil at effekten av tilbakekoblinger kan være negativ.
Troen på en global oppvarming grunnet CO2 har kanskje begynt å svekkes, men har de siste 20-30 år vært meget sterk. Det har ført til helt unødvendige tiltak med kostnader i størrelsesorden flere hundre milliarder kroner i Norge, og tusenvis av milliarder i EU. Ifølge den danske økonomen Bjørn Lomborg ville det vært langt bedre, og mye billigere, å gradvis tilpasse seg en eventuell oppvarming.
De tiltak som til nå er gjennomført, har ført til en betydelig svekking av europeisk økonomi. Spesielt gjelder det den europeiske økonomiske motoren, Tyskland. Kanskje får FN-lederen Maurice Strong sitt ønske oppfylt: «Vi kan komme til det punkt der den eneste måten å redde verden på, er at den industrielle sivilisasjon kollapser. Er det ikke vår plikt å sørge for at det skjer?».
Kan det være at klimaloven har vært forhastet, og kanskje helt unødvendig? Flere vitenskapelige rapporter tyder på det.
Nylig kom det en rapport fra Statistisk sentralbyrå (SSB) som konkluderer med at prognosene om temperaturøkning ikke kan baseres på historiske temperaturmålinger. Inngående statistiske analyser viser at målte temperaturvariasjoner i hovedsak er naturlige, og kun følger endringer i strålingen fra sola.
Professor (emeritus) Harald Yndestad kaller seg ikke «klimaforsker», men har inngående kjennskap til klimaet i Nord-Atlanteren og Barentshavet. Han tok sin doktorgrad (dr.philos.) på variasjoner av biomassen i dette havområdet, basert på kontinuerlige temperaturmålinger og fangst i over 100 år. Sykliske variasjoner i bestanden av torsk, lodde og sild ble deretter studert. Årsaken til variasjonene er funnet å være sterkt korrelert med endringer i Månens bane, samt andre planeter, som igjen fører til svingning av jordaksen. Som kjent er Månen hovedårsak til daglige tidevannsendringer på Jorda. Gjennom avanserte analyser kommer Yndestad til den konklusjonen at vi vil være toppen av en varmeperiode rundt 2025. Deretter vil den globale temperaturen falle frem til rundt 2073!
Dr. Roy Spencer, som står bak de atmosfæriske temperaturmålingene med satellitt, har utført en studie på virkningen av at målestasjoner for landtemperatur er plassert på plasser som etter hvert er blitt bygd inn (varmeøyer). En av Spencers konklusjoner i denne sammenheng er at 22% av oppvarmingen (i USA) i perioden 1895-2023 skyldes effekten av varmeøyer.
På bakgrunn av det som er nevnt her, bør politikere og andre være langt mer forsiktige med å sette i gang store samfunnsendringer uten at konsekvensene er tilstrekkelig klarlagt.
Amerikaneren Willis Eschenbach, selvlært i flere vitenskaper, har sett på et 20-talls utsagn om påståtte skadelige virkninger av klimaendringer («Where is the climate emergency?»). Han finner ingen grunn til bekymring.
Vil det skje at noen blir stilt til ansvar for de tiltak som er satt i gang, og fortsatt settes i gang i stor stil?
Var klimaloven fra 2017 forhastet?
Referanser:
Klimaloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-60
Utredningsinstruksen ikke fulgt? https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/instruks-om-utredning-av-statlige-tiltak-utredningsinstruksen/id2476518/?fbclid=IwAR3TkNP6W5BgaY5JGOIRGQ_AHkDV9jcye1lmU-0fGNyWDOe2XBc_aNo9O-c
Klimautvalgets mandat (2023): https://klimautvalget2050.no/
Rapport: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2023-25/id3006059/
Cicero om rapporten: https://cicero.oslo.no/no/artikler/klimautvalget-2050-en-god-rapport








Great write-up, I¦m normal visitor of one¦s site, maintain up the nice operate, and It is going to be a regular visitor for a long time.
Wow that was unusual. I just wrote an extremely long comment but after I clicked submit my comment didn’t appear. Grrrr… well I’m not writing all that over again. Anyhow, just wanted to say fantastic blog!
I conceive this website contains some real wonderful info for everyone : D.
This actually answered my problem, thanks!
When I initially commented I clicked the -Notify me when new feedback are added- checkbox and now each time a remark is added I get four emails with the identical comment. Is there any method you may remove me from that service? Thanks!
Hi, I think your site might be having browser compatibility issues. When I look at your website in Safari, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, fantastic blog!
Hello, you used to write excellent, but the last several posts have been kinda boringK I miss your tremendous writings. Past several posts are just a little bit out of track! come on!
An fascinating dialogue is value comment. I feel that it is best to write more on this subject, it may not be a taboo subject however generally people are not sufficient to talk on such topics. To the next. Cheers
Greetings! This is my first comment here so I just wanted to give a quick shout out and tell you I genuinely enjoy reading through your blog posts. Can you recommend any other blogs/websites/forums that deal with the same topics? Appreciate it!
Glad to be one of the visitants on this awesome website : D.
I haven’t checked in here for a while as I thought it was getting boring, but the last few posts are good quality so I guess I’ll add you back to my everyday bloglist. You deserve it my friend 🙂
Wow, superb blog layout! How long have you been blogging for? you made blogging look easy. The overall look of your web site is wonderful, let alone the content!
Hello. excellent job. I did not anticipate this. This is a great story. Thanks!
I was just searching for this info for some time. After six hours of continuous Googleing, at last I got it in your site. I wonder what is the lack of Google strategy that do not rank this type of informative web sites in top of the list. Generally the top web sites are full of garbage.
Thank you for the good writeup. It in fact was a amusement account it. Look advanced to more added agreeable from you! However, how can we communicate?
hello!,I like your writing very a lot! share we communicate more about your post on AOL? I require a specialist on this area to solve my problem. Maybe that is you! Having a look forward to see you.
I’ve been browsing on-line greater than three hours these days, yet I by no means found any attention-grabbing article like yours. It’s beautiful price enough for me. In my opinion, if all web owners and bloggers made just right content material as you did, the net will likely be a lot more helpful than ever before.
I love the efforts you have put in this, thanks for all the great articles.
I’ve read a few just right stuff here. Definitely worth bookmarking for revisiting. I wonder how a lot attempt you put to create such a wonderful informative site.
Virtually all of whatever you articulate is supprisingly accurate and it makes me ponder the reason why I had not looked at this with this light before. Your article really did switch the light on for me personally as far as this subject matter goes. But at this time there is actually one factor I am not really too comfortable with so while I attempt to reconcile that with the main idea of your position, let me see just what all the rest of your subscribers have to say.Nicely done.
You made certain good points there. I did a search on the subject and found most folks will have the same opinion with your blog.
You have brought up a very good points, appreciate it for the post.
You are my breathing in, I own few web logs and rarely run out from to post .
hey there and thanks to your info – I have definitely picked up anything new from right here. I did however experience some technical points using this web site, since I experienced to reload the website a lot of instances prior to I may just get it to load correctly. I have been wondering in case your web host is OK? Not that I am complaining, however sluggish loading cases instances will often affect your placement in google and can damage your quality rating if advertising and ***********|advertising|advertising|advertising and *********** with Adwords. Anyway I’m adding this RSS to my email and can glance out for much extra of your respective interesting content. Make sure you replace this once more very soon..
I would like to thnkx for the efforts you have put in writing this blog. I am hoping the same high-grade blog post from you in the upcoming as well. In fact your creative writing abilities has inspired me to get my own blog now. Really the blogging is spreading its wings quickly. Your write up is a good example of it.
I’m curious to find out what blog system you are using? I’m experiencing some small security problems with my latest website and I would like to find something more risk-free. Do you have any solutions?
Hello my friend! I wish to say that this article is awesome, nice written and include approximately all significant infos. I’d like to see more posts like this.
Magnificent items from you, man. I’ve consider your stuff previous to and you’re simply too magnificent. I really like what you have acquired here, really like what you’re stating and the best way by which you are saying it. You make it enjoyable and you continue to care for to stay it smart. I cant wait to learn far more from you. That is actually a wonderful website.
I genuinely enjoy studying on this web site, it contains superb articles. “And all the winds go sighing, For sweet things dying.” by Christina Georgina Rossetti.
It is actually a nice and useful piece of information. I am satisfied that you simply shared this helpful information with us. Please keep us informed like this. Thank you for sharing.
After I originally commented I clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and now every time a remark is added I get four emails with the identical comment. Is there any method you possibly can take away me from that service? Thanks!
I don’t even know how I ended up here, but I thought this post was good. I don’t know who you are but certainly you’re going to a famous blogger if you are not already 😉 Cheers!
I have recently started a blog, the info you offer on this web site has helped me tremendously. Thanks for all of your time & work.
Hi, Neat post. There is a problem with your site in internet explorer, would test this… IE still is the market leader and a good portion of people will miss your excellent writing due to this problem.
Very interesting points you have noted, thanks for putting up. “I don’t know what you could say about a day in which you have seen four beautiful sunsets.” by John Glenn.
I visited a lot of website but I conceive this one has something special in it in it
hi!,I like your writing so much! share we communicate more about your article on AOL? I need an expert on this area to solve my problem. May be that’s you! Looking forward to see you.