https://www.klimarealistene.com/2022/01/02/klimaoppspinn-aret-2021/
OPPRINNELIG KUNNGJORT VERSJON
Hjemmel: Fastsatt ved kgl.res. 10. desember 2021. Fremmet av Klima- og miljødepartementet.
§ 1.Formål
Meteorologisk institutt står for den offentlige meteorologiske tjenesten for sivile og militære formål. Meteorologisk institutt skal overvåke, varsle og formidle været med høy kvalitet og regularitet og beregne klimaet i nåtid og framtid. Instituttet skal arbeide for at myndighetene, næringslivet, institusjoner og allmennheten best mulig kan vareta sine interesser for sikring av liv og verdier, for planlegging og for vern av miljøet. Meteorologisk institutt skal drive forskning og utvikling på relevante fagområder. Meteorologisk institutt skal kunne utføre oppdrag og yte tjenester etter bestilling.
§ 2.Instituttets ledelse
Meteorologisk institutt ledes av et styre. Ansvaret for den daglige ledelsen av instituttet legges til en direktør.
§ 3.Styret
§ 3-1.Sammensetning, oppnevning, funksjonstid og arbeidsform
Styret har sju medlemmer og fem varamedlemmer.
Styrets leder og samtlige styremedlemmer og varamedlemmer oppnevnes av Klima- og miljødepartementet. To av styremedlemmene, med personlige varamedlemmer, oppnevnes etter forslag fra og blant de ansatte. Videre oppnevnes tre numeriske varamedlemmer for de øvrige styremedlemmene.
Styrets medlemmer og varamedlemmer oppnevnes for fire år. Ingen kan oppnevnes for mer enn åtte år sammenhengende. Klima og -miljødepartementet fastsetter godtgjøring til styrets medlemmer.
Styret oppnevner selv nestleder. De ansattes representanter kan ikke oppnevnes som nestleder. Styret er beslutningsdyktig når minst fem medlemmer er til stede. Ved stemmelikhet har styrets leder dobbeltstemme. Instituttets direktør deltar i styremøtene uten stemmerett. For øvrig fastsetter styret selv sin arbeidsform.
§ 3-2.Styrets ansvar og oppgaver
Styret er Meteorologisk institutts øverste organ og er ansvarlig for instituttets samlede virksomhet.
Styret har følgende hovedoppgaver:
– | ansette direktør for instituttet etter konsultasjon med Klima- og miljødepartementet |
– | sikre strategisk utvikling på kort og lang sikt |
– | påse økonomisk kontroll og effektiv drift |
– | fastsette instituttets organisering |
– | føre kontroll med at instituttet tilfredsstiller fastsatte krav, lover og regler. |
Styret gir selv nærmere retningslinjer for delegering innenfor rammene av vedtektene.
Prinsipielle spørsmål som måtte oppstå i instituttets arbeid, og som er av en slik karakter at de krever politisk avklaring, skal styret legge fram for Klima- og miljødepartementet.
§ 4.Direktør
Direktøren har den daglige ledelse av instituttet og har ansvar for at de vedtak som er truffet av styret og av overordnet myndighet settes i verk. Direktøren er ansvarlig for at instituttet drives i samsvar med vedtektene og gjeldende regler for statlig virksomhet. Direktøren har avgjørelsesmyndighet i alle saker som ikke avgjøres av styret eller overordnet myndighet. Avgjørelsesmyndigheten kan delegeres til andre ansatte ved instituttet etter retningslinjer gitt av styret.
Direktøren ansettes på åremål på seks år og kan sitte to perioder. Lønnen fastsettes av departementet etter forslag fra styret.
Nærmere instruks for direktøren fastsettes av styret.
§ 5.Status og fullmakter
Instituttet er et statlig forvaltningsorgan med særskilte fullmakter, administrativt underlagt Klima- og miljødepartementet. Instituttet skal finansieres og organiseres slik at faglig uavhengighet og økonomisk og administrativ fleksibilitet oppnås. Instituttet har følgende fullmakter:
– | det oppretter selv de stillinger og ansetter det personale som anses nødvendig for å løse de oppgaver det er pålagt, og ut fra hensynet til at bemanning og organisasjon må tilpasses de gitte rammebetingelser. Ansettelsesforholdene reguleres av lov om statens ansatte med forskrifter. |
– | det får unntak fra bevilgningsreglementets § 3 fjerde ledd. Instituttet omfattes følgelig ikke av bruttoprinsippet for budsjettering i statlig virksomhet. Regnskapet skal revideres av Riksrevisjonen. |
Økonomiforvaltningen ved instituttet skal følge «Hovedinstruks for Meteorologisk institutt», fastsatt av Klima- og miljødepartementet.
§ 6.Vedtekter
Vedtekter for instituttet fastsettes ved kongelig resolusjon. Forslag til endringer skal legges fram for styret til uttalelse.
Evaluering av Meteorologisk
institutts kommersielle virksomhet. 2020
METEOROLOGISK INSTITUTT
For 2005 (Tidligere) Lovdata
https://lovdata.no/dokument/INS/forskrift/2005-12-09-1431
Fastsatt ved kgl.res. 9. desember 2005. Fremmet av Utdannings- og forskningsdepartementet.
I
§ 1.Formål
Meteorologisk institutt står for den offentlige meteorologiske tjeneste for sivile og militære formål.
Instituttet skal arbeide for at myndigheter, næringslivet, institusjoner og allmennheten best mulig kan vareta sine interesser for sikring av liv og verdier, for planlegging og for vern av miljøet. Instituttet skal blant annet:
a. | utarbeide værvarsler |
b. | studere Norges klima og gi klimatologiske utredninger |
c. | innhente meteorologiske data i Norge, nærliggende havområder og på Svalbard |
d. | drive forsknings- og utviklingsarbeid |
e. | levere flyværtjenester |
f. | formidle resultatene av sitt arbeid |
g. | utføre oppdrag og yte spesialtjenester |
h. | delta i det internasjonale meteorologiske samarbeid. |
§ 2.Instituttets ledelse
Meteorologisk institutt ledes av et styre. Ansvaret for den daglige ledelsen av instituttet legges til en direktør.
§ 3.Styret
§ 3.1. Sammensetning, oppnevning, funksjonstid og arbeidsform
Styret har sju medlemmer og fem varamedlemmer.
Styrets leder og samtlige styremedlemmer og varamedlemmer oppnevnes av Kunnskapsdepartementet. To av styremedlemmene, med personlige varamedlemmer, oppnevnes etter forslag fra og blant de tilsatte. Videre oppnevnes tre numeriske varamedlemmer for de øvrige styremedlemmene.
Styrets medlemmer og varamedlemmer oppnevnes for fire år. Ingen kan oppnevnes for mer enn åtte år sammenhengende.
Styret oppnevner selv nestleder. De ansattes representanter kan ikke oppnevnes som nestleder. Styret er beslutningsdyktig når minst fem medlemmer er til stede. Ved stemmelikhet har styrets leder dobbeltstemme. Instituttets direktør deltar i styremøtene uten stemmerett. For øvrig fastsetter styret selv sin arbeidsform.
§ 3.2. Styrets ansvar og oppgaver
Styret er Meteorologisk institutts øverste organ og er ansvarlig for instituttets samlede virksomhet.
Styret har følgende hovedoppgaver:
– | ansette direktør for instituttet |
– | trekke opp hovedlinjene for instituttets virksomhet |
– | fastsette instituttets organisering |
– | har ansvar for tilsetting av personale |
– | vedta instituttets årsplaner |
– | vedta instituttets budsjettforslag til bevilgende myndigheter |
– | vedta fordelingen av midler innenfor retningslinjer fra bevilgende myndigheter |
– | har ansvar for instituttets resultater, resultatoppfølging og budsjettkontroll |
– | avgi årlig rapport og regnskap for virksomheten |
– | påse at instituttets virksomhet undergis en forsvarlig faglig vurdering |
– | påse at det foreligger vurderinger som identifiserer de viktigste risikofaktorene knyttet til virksomheten |
– | behandle andre saker av betydning for instituttets virksomhet. |
Styret gir selv nærmere retningslinjer for delegering innenfor rammene av vedtektene.
§ 4.Direktør
Direktøren har den daglige ledelse av instituttet og har ansvar for at de vedtak som er truffet av styret og av overordnet myndighet settes i verk. Direktøren er ansvarlig for at instituttet drives i samsvar med vedtektene og gjeldende regler for statlig virksomhet. Direktøren har avgjørelsesmyndighet i alle saker som ikke avgjøres av styret eller overordnet myndighet. Avgjørelsesmyndigheten kan delegeres til andre tjenestemenn ved instituttet etter retningslinjer gitt av styret.
Nærmere instruks for direktøren fastsettes av styret.
§ 5.Status og fullmakter
Instituttet er et statlig forvaltningsorgan med særskilte fullmakter, administrativt underlagt Kunnskapsdepartementet. Instituttet skal finansieres og organiseres slik at faglig uavhengighet og økonomisk og administrativ fleksibilitet oppnås. Instituttet har følgende fullmakter:
– | det oppretter selv de stillinger og tilsetter det personale som anses nødvendig for å løse de oppgaver det er pålagt, og ut fra hensynet til at bemanning og organisasjon må tilpasses de gitte rammebetingelser. Tilsettingsforholdene reguleres av lov om statens tjenestemenn med forskrifter. |
– | det får unntak fra bevilgningsreglementets § 4 andre ledd. Instituttet omfattes følgelig ikke av bruttoprinsippet for budsjettering i statlig virksomhet. Regnskapet skal revideres av Riksrevisjonen. |
Økonomiforvaltningen ved instituttet skal følge «Hovedinstruks for økonomiforvaltningen ved Meteorologisk institutt», fastsatt av Kunnskapsdepartementet.
Prinsipielle spørsmål som måtte oppstå i instituttets arbeid, og som er av en slik karakter at de krever politisk avklaring, skal styret legge fram for Kunnskapsdepartementet.
§ 6.Vedtekter
Vedtekter for instituttet fastsettes ved kongelig resolusjon. Forslag til endringer skal legges fram for styret til uttalelse.
II
Vedtektene trer i kraft 1. januar 2006.
I consider something genuinely special in this website .
You really make it appear really easy along with your presentation however I find this topic to be actually something that I feel I would by no means understand. It kind of feels too complex and extremely wide for me. I’m looking ahead for your subsequent publish, I will try to get the dangle of it!
I love what you guys tend to be up too. This kind of clever work and exposure! Keep up the terrific works guys I’ve added you guys to blogroll.
hello!,I like your writing very much! share we communicate more about your post on AOL? I require a specialist on this area to solve my problem. Maybe that’s you! Looking forward to see you.
Some really nice and useful information on this website, also I think the layout has fantastic features.
Fantastic site. Lots of helpful info here. I’m sending it to some pals ans additionally sharing in delicious. And naturally, thanks in your effort!
Absolutely indited subject matter, appreciate it for information .
With havin so much content and articles do you ever run into any issues of plagorism or copyright infringement? My website has a lot of unique content I’ve either written myself or outsourced but it looks like a lot of it is popping it up all over the web without my agreement. Do you know any techniques to help stop content from being stolen? I’d definitely appreciate it.
Throughout this awesome scheme of things you get a B- just for effort and hard work. Where you misplaced everybody was first in the particulars. You know, they say, the devil is in the details… And that couldn’t be more true in this article. Having said that, let me inform you exactly what did do the job. Your authoring is definitely rather convincing and that is possibly the reason why I am taking an effort to opine. I do not make it a regular habit of doing that. 2nd, while I can see the jumps in reasoning you come up with, I am not really confident of exactly how you appear to unite your details which inturn help to make your conclusion. For the moment I will, no doubt subscribe to your issue but wish in the foreseeable future you link the dots much better.
I am not very wonderful with English but I come up this real leisurely to understand.
A large percentage of of what you articulate is astonishingly accurate and that makes me wonder the reason why I had not looked at this in this light before. This article really did switch the light on for me personally as far as this specific subject matter goes. Nonetheless there is actually just one issue I am not really too comfortable with so while I attempt to reconcile that with the main theme of the position, let me see what all the rest of the visitors have to point out.Well done.